Wanneer naar de diëtist?

Bent u benieuwd wat een diëtist kan betekenen? Lees dan verder! Op deze pagina vindt u informatie over de rol van de diëtist bij diverse ziektebeelden, aandoeningen en klachten.

  • Overgewicht

Als je overgewicht hebt, weeg je meer dan goed is voor je gezondheid. Dit kan gezondheidsrisico's met zich brengen. Met het juiste voedingsadvies kun je gewichtsverlies bereiken en daarna werken aan gewichtsbehoud. Door af te vallen verlaag je tevens de risico's op aandoeningen zoals diabetes en hart- en vaatziekten, maar ook kunnen klachten van vermoeidheid, kortademigheid en gewrichtsklachten verminderen. Start daarom met afvallen!

  • Ondergewicht

Ondergewicht betekent dat je minder weegt dan goed is voor je gezondheid. Je bent dan te licht voor je lengte. Een te laag gewicht kan een risico zijn voor je gezondheid. Daarom is het belangrijk om aan te komen.Met ondergewicht kun je diverse klachten krijgen. Je bent bijvoorbeeld sneller moe of je eetlust is verminderd. Je weerstand gaat achteruit. Ook kun je een tekort krijgen aan belangrijke voedingsstoffen. De diëtist kan je helpen een gebalanceerd dieet op te stellen.

  • Ongewenst gewichtsverlies / ondervoeding

Bij ondervoeding en/of ongewenst afvallen kan er sprake zijn van een te laag gewicht. Dit kan veroorzaakt worden door bepaalde klachten, zoals een verminderde eetlust en/of smaak, kauw- en slikproblemen maar ook door aandoeningen zoals COPD of kanker. Ondervoeding brengt veel risico's met zich mee, zoals een afname van de spiermassa, je weerstand wordt lager en het herstel van wondjes (bijvoorbeeld na een operatie) kan langer duren. Denk je dat je ondervoed bent of loop je mogelijk risico om ondervoed te raken?

  • COPD

De afkorting COPD staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease. Bij COPD kan iemand beperkter worden in het dagelijks leven, bijvoorbeeld bij het doen van het huishouden of inspanning zoals sport of tuinieren. Klachten die bij COPD veel voor komen, zijn kortademigheid, vermoeidheid, verminderde eetlust, inspanning die meer moeite kost enz. Bij een laag gewicht en COPD (BMI <21) is het belangrijk dat het lichaam voldoende energie en eiwitten binnenkrijgt. Bij overgewicht en COPD (BMI >27) wordt aanbevolen om op een verantwoorde manier te gaan afvallen. De klachten kunnen dan verminderen. Het is belangrijk dat er bij het afvallen geen spiermassa verloren gaat! Wil je afvallen of juist aankomen? 

  • Diabetes mellitus

Bij diabetes maakt de alvleesklier minder of geen insuline aan, of reageert het lichaam niet goed op de insuline. Dat zorgt voor hoge bloedglucosespiegels en dat geeft op lange termijn gezondheidsrisico’s. Een dieetadvies op maat speelt een cruciale rol bij de behandeling van diabetes en het voorkomen of uitstellen van gezondheidsrisico's op lange termijn. De diëtist stemt zo nodig het dieetadvies af op de medicatie die je gebruikt. Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen rondom een koolhydraatbeperkt dieet? Of wil je je bloedsuikers verbeteren?

  • Hoge bloeddruk

Een andere term voor hoge bloeddruk is hypertensie. Van een hoge bloeddruk hoef je niets te merken, maar deze kan wel schade veroorzaken, onder andere aan het hart en de bloedvaten. Een passende voeding kan je bloeddruk verbeteren. Hierbij wordt vaak geadviseerd om het zout in je voeding te verlagen. Maar er zijn meer aandachtspunten, zoals je gewicht, de nierfunctie, de hoeveelheid natrium en kalium in je bloed enz.? En wil je daarnaast ook smakelijk blijven eten met een zoutbeperkt dieet?

  • Hoog cholesterol

Je lijf kan niet zonder cholesterol. Cholesterol is nodig voor de vorming van gal en hormonen. Echter kan er te veel cholesterol aanwezig zijn. Dit kan zich afzetten aan de binnenkant van de bloedvaten en ontstaat een verhoogde kans op hart- en vaatziekten toe. Een dieetadvies op maat kan het cholesterolgehalte verlagen en de kans op hart- en vaatziekten neemt af!

  • Slikproblemen

Slikken is een complex proces. Slikstoornissen ontstaan door veranderingen in de mond, de keel en het strottenhoofd. Het kan noodzakelijk zijn om het eten en drinken (tijdelijk) aan te passen. De kans dat u zich verslikt wordt daardoor kleiner. De diëtist geeft u praktische adviezen om de consistentie van de voeding aan te passen. Tevens let zij er op dat u voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

  • Zuurbranden / reflux

Gastro-oesofageale reflux betekent dat de maaginhoud terugstroomt naar de slokdarm. Dit wordt ook wel zuurbranden genoemd. Als de maaginhoud terugstroomt naar de slokdarm kunnen diverse klachten ontstaan. De maaginhoud is namelijk erg zuur doordat daar maagzuur wordt geproduceerd. Het verschilt per persoon of bepaalde voedingsmiddelen klachten veroorzaken. De specifieke voedingsadviezen kan de reflux worden verminderd, waardoor de klachten afnemen.

 

  • Jicht

Jicht is een reumatische aandoening waar bij gewrichtsontstekingen ontstaan. Deze ontstekingen komen voort uit een storing in de stofwisseling van urinezuur. Urinezuur wordt gemaakt van purine die in het lichaam aanwezig is. Purine komt gedeeltelijk rechtstreeks uit de voeding. Met de juiste dieetadviezen kan onder andere de hoeveelheid purine in de voeding worden verlaagd, waardoor er minder snel een jichtaanval ontstaat.

 

  • Peuterdiarree

Peuterdiarree komt regelmatig voor bij kinderen onder de 4 jaar. Ze kunnen dan meerdere keren per dag diarree hebben. Dat is niet prettig voor zowel het kind als de ouders. Bepaalde voedingsmiddelen kunnen van invloed zijn op de klachten. Met een aangepaste voeding kun je zorgen dat je kindje minder last heeft van peuterdiarree. Benieuwd welke voedingsmiddelen peuterdiarree kunnen veroorzaken of verergeren?

  • Obstipatie

Veel mensen hebben weleens last van obstipatie of verstopping. Dat is erg vervelend, zeker als het vaker voorkomt. Voeding is van invloed op de darmwerking en kan een rol spelen bij het ontstaan of voorkomen van obstipatie. Wil je jouw klachten van obstipatie verminderen? 

  • Prikkelbare darm syndroom

Het prikkelbare-darmsyndroom (PDS/IBS) of spastisch colon komt veel voor in Nederland. Bij PDS kunnen diverse klachten ontstaan, zoals buikpijn, een opgeblazen gevoel, diarree maar ook obstipatie. Wil je je (darm)klachten verminderen? De diëtist geeft dieetadviezen, maar kan je ook helpen om je klachten te verklaren via het voedingspatroon. De diëtist is ook alert op combinaties van bepaalde voedingsmiddelen. Of wil je aan de slag met het FODMAP-dieet? Ook daarvoor kun je bij ons terecht.

  • Divertikels en diverticulitis

Divertikels zijn kleine uitstulpingen van de darmwand in de buikholte. Op zichzelf zijn divertikels volkomen onschuldig. Door harde ontlasting ontstaat er een verhoogde druk in de darm. Deze verhoogde druk kan de vorming van divertikels tot gevolg hebben. Mogelijk speelt een vezelarme voeding een rol bij het ontstaan van divertikels, een dieetadvies is dan vaak wenselijk.

Bij diverticulitis zijn de divertikels ontstoken. Dit gebeurt als ontlasting blijft hangen in de divertikels. Bacteriën kunnen zich dan snel vermenigvuldigen waardoor de kans op een ontsteking groter wordt. Bij diverticulitis kan een vloeibaar dieet en/of lichtverteerbare voeding noodzakelijk zijn.

  • Ziekte van Crohn

De ziekte van Crohn kenmerkt zich door chronische ontstekingen van het maagdarmkanaal. Deze ontstekingen kunnen in het volledige maagdarmkanaal ontstaan. Bij de ziekte van Crohn wisselen twee fases elkaar af: remissiefase (herstel) en exacerbatiefase (actieve ontstekingen). Een volwaardige en gevarieerde voeding kan bijdragen aan het verminderen van de klachten. Ook is het van belang dat het lichaam voldoende energie en voedingsstoffen binnenkrijgt.

 

  • Colitis ulcerosa

Colitis ulcerosa is een chronische darmziekte en behoort tot de auto-immuunziekten. Bij colitis ulcerosa is er sprake van een chronische, regelmatig terugkerende ontsteking van de dikke darm. De klachten en de ernst van de klachten kunnen per patiënt erg verschillen. Sommige patiënten verdragen alles wat betreft voeding, anderen kunnen bijvoorbeeld slecht tegen sterk gekruid of vet eten. De diëtist kan helpen om de juiste voeding voor u samen te stellen en te ontdekken welke voedingsmiddelen klachten veroorzaken.

 

  • Lactose-intolerantie

Lactose is een suiker die in melk(producten) voorkomt. Bij een lactose-intolerantie kan de lactose in de darm niet goed worden verteerd door een tekort aan het enzym lactase. De melksuiker blijft achter in de darm en gaat vergisten. Dit geeft klachten. Door je voedingspatroon aan te passen, verminderen de klachten. De diëtist geeft een dieetadvies, maar houdt ook rekening met bijzondere situaties zoals uit eten of een stukje taart op een verjaardag. Ook is zij alert dat je alle voedingsstoffen, zoals calcium en B-vitamines binnenkrijgt. Wil je advies? Laat het ons weten.

  • Fructose-intolerantie

Bij een fructose-intolerantie is er sprake van een overgevoeligheid voor fructose. Fructose is een andere benaming voor vruchtensuiker. Bij een fructose-intolerantie kunnen klachten ontstaan wanneer er voedingsmiddelen worden gebruikt die fructose bevatten. Met een dieet worden eerst voedingsmiddelen weggelaten die fructose bevatten en later wordt fructose opnieuw toegevoegd aan het dieet. De diëtist biedt hierbij begeleiding om te beoordelen welke voedingsmiddelen klachten veroorzaken.

  • Glutenintolerantie / coeliakie

Coeliakie is een aandoening van de dunne darm door een overgevoeligheid voor gluten. Gluten is een eiwit dat voorkomt in bepaalde graansoorten. Bij coeliakie zijn de darmvlokken beschadigd of zelfs verdwenen. Hierdoor worden voedingsstoffen minder goed opgenomen en ontstaan diverse klachten. Het dieet bestaat uit een glutenvrije voeding. Het dieet nauwkeurig volgen vraagt in het begin heel wat inspanning. Indien de dieetadviezen goed worden toegepast kunnen de klachten verminderen of zelfs verdwijnen na enkele maanden tot een jaar.

  • Koemelkallergie

Bij een koemelkallergie maakt het lichaam afweerstoffen aan tegen de eiwitten in de koemelk. Dit veroorzaakt diverse klachten. Om de klachten te voorkomen, dient de voeding koemelkvrij te zijn. Koemelk is in veel voedingsmiddelen aanwezig. Bovendien kun je in de meeste gevallen niet direct op het etiket van het product zien of er koemelk in is verwerkt. De diëtist geeft je naast het koemelkvrijdieet ook informatie welke voedingsmiddelen koemelk bevatten en hoe je producten kunt beoordelen op aanwezigheid van koemelk.

  • Afwijkende groei en/of gewichtscurve bij kinderen

Wanneer een kind onvoldoende groeit of een afwijkende groeicurve heeft, kan deze veroorzaakt worden door een disbalans tussen wat een kind eet en drinkt en wat een kind nodig heeft. Andere mogelijke oorzaken zijn wanneer er minder voedingsstoffen worden opgenomen of dat er sprake is door een hoger energieverbruik, bijvoorbeeld wanneer een kind chronisch ziek is of een infectie heeft. Om de lengtegroei of de gewichtscurve te verbeteren, geeft de diëtist een dieetadvies op maat, afgestemd op de behoefte van het kind.

  • Vegetarisch eetpatroon

Er kunnen diverse redenen zijn om vegetarisch te eten. Wat je precies eet, of juist niet, verschilt dan ook per persoon. Wanneer je vegetarisch eet, kan het lastiger zijn om alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Soms kan het nodig zijn om een vitaminesupplement te gebruiken. De diëtist geeft praktische adviezen om alle voedingsstoffen binnen te krijgen, zodat er op lange termijn geen tekorten ontstaan.

  • Voedingsadviezen tijdens de zwangerschap

Gezonde voeding is belangrijk tijdens de zwangerschap. Tijdens je zwangerschap kun je veel producten blijven eten en drinken. Maar sommige producten kunnen schadelijk zijn voor jezelf of voor de baby. Wanneer je last hebt van zwangerschapskwaaltjes, kun je daar vaak iets aan doen door je voeding aan te passen. Als er sprake is van zwangerschapsdiabetes gelden andere dieetadviezen, ook daarvoor kun je bij ons terecht.

  • Sportvoeding / voedingsadvies bij sport

Beweging en sport kunnen bijdragen aan het verbeteren van je conditie, aan het vergroten van je spiermassa en het verliezen van gewicht. De juiste voeding helpt daarbij. Goede voeding kan helpen je sportprestaties te verbeteren en gezonder en fitter te worden.

© 2019 Diëtistenpraktijk Dieet & Leef                                                                                                               Algemene voorwaarden | Privacyverklaring